22 Kasım 2012 Perşembe

Muhtesem Gatsby

Fitzgerald in okudugum ilk kitabi 'Muhtesem Gatsby' ve bu kitabi daha once okumaliydim dedirten bir kitap. Kitabin sayfalarini cevirirken yazarin dilinin akiciligina ve surukleyiciligine hayran olmamak mumkun degil. Kitabi elimden birakamadim, hatta ise gitmiyor olsaydim elimden kurtulamazdi o kitap da hadi neyse:)

Henuz bu kitabi okumadiysaniz size tavsiyem filminine dair herhangi bir seyi izlemeyin, okumayin, kulaklarinizi tikayin once kitabi bitirin sonra filmin detaylarini incelemek isterseniz bakin. Maalesef ben oncesinde film hakkinda bilgi sahibi oldugum icin Gatsby karakterini gozumde hep malum aktorumuzu canlandirarak dusundum, her ne kadar Daisy karakterini cok begendigim bir aktris oynamis olsa da, her okudugum cumlede kendi yaraticiligima gore gozumde canlandirmak isterdim, baskalarinin yaraticiligina gore degil. Cunku dili ve tasvirleri bu kadar ustalikla kullanan yazarlarin kitaplarini okudugumda en cok hosuma giden ise okurken aklimda, gozumde canlanan dunyadir. Maalesef bu sefer biraz onyargili okumak durumda kaldim bu kitabi ve kitaptan aldigim tat her ne kadar cok olsa da yine de biraz golge dusurdu diyebilirim. O yuzden bir sure sonra  su filmin tantanasi gectikten sonra ingilizcesini alip tekrar okumayi planliyorum. (Niye mi ingilizcesi, kitabi okuduktan sonra elestirilerini okurken karsilastigim ingilizce alintilarin bazilari beni turkcesinden daha cok etkiledi. Hem de yazarin anadilini bildigim icin araya herhangi bir ceviri girmeden ana dilinden okumanin daha iyi olacagi gorusundeyim. )

Biraz da kitabin konusu nedir ne degildir, onun hakkinda konusalim. Hikayemiz, Fitzgerald'in 'Caz devri' diye nitelendirdigi 1. Dunya savasi sonrasinda 1920'lerde Amerika'da gecmektedir.  Hikayenin anlatici olarak yer alan kahramani 'Nick' borsa isindedir ve Gatsby'nin komsudur. Gatsby, ise muhtesem konaginda muhtesem ve gorkemli partiler vermektedir, karakteri ve zenginligi her zaman net olarak anlasilamamis ve arkasindan yasal olmayan yollar da dahil olmak uzere turlu turlu hikayeler anlatilmaktadir. Ama butun bunlar aslinda tek bir kisi dir, genclik aski Daisy icin. Daisy ise Gatsby'nin askerden zamaninda donmemesi nedeniyle Tom ile evlenir. Ikili zengin ama bir o kadar bos bir evlilik yasamaya baslarlar. Sonra olaylar olaylar :)

Aslinda cok klasik bir hikaye gibi dursada;  Amerikan ruyasi, savas sonrasi gelismeye baslayan yeni ekonomi ile degisen yeni dengeler ve temelleri atilan tuketim toplumu konularini o kadar guzel islenmis olarak bulacaksiniz ki hikayenin icinde. Bu yuzden kitabin alt metninde de dikkat ederek okumakta fayda oldugunu dusunuyorum. Kitapta yer yer sembolizm ornekleri gorebilirsiniz mesela kitapta surekli olarak Gatsby'nin kendini yesil isiga dogru donmesi burada hic ulasilamayan amerikan ruyasinina atifta bulundugunu gorursunuz. Tabi bu tarz cagrisimlari yapabilmek icin onceden kitap hakkinda bilgi sahibi olmakta fayda var ya da devaminda kitap hakkindaki elestirileri okumakta.

Son olarak da kitabin en son kisminda gecen bir cumleyi paylasmak istiyorum belki de kitabi en iyi aciklayan cumleyi.


They smashed up things and creatures and then retreated back into their money or their vast carelessness or whatever it was that kept them together, and let other people clean up the mess they had made



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...